han-yvonne-tanzania.reismee.nl

Serengetti dag 1

27- 09-2017
Vanmorgen vertrekken we vanuit Burudika Manyara lodge richting de Serengeti. We rijden over het Riftgebergte die loopt ongeveer van Kenia tot Zambia en we stijgen tot 1600 m en dalen daarna tot 1350 m. Het eerste stuk van de rit is gewoon een asfalt weg. We komen bij de Ngorongoro krater langs, die we van bovenaf konden inkijken. De krater heeft een doorsnede van 20 km en de rand van de krater is 2200 meter hoog. Later wordt t een zandweg met stenen. Dit was de slechtste weg die we tot nu toe,  met kuilen en ribbels, waar we ongeveer 2 1/2 uur over gedaan hebben. Maar onderweg weer schitterende dingen gezien. Het eerste stuk rijden we door t Ngorongoro reservationcenter. Een prachtige rit door t regenwoud. We zagen weer struisvogels, giraffen, zebra's en gazelles.  Ook kwamen we verschillende Masaidorpen tegen en hun vee, dat gewoon de weg overstak. Het is hier zeer vruchtbare grond, zodat de Masai veel kunnen verbouwen. We rijden door naar de ingang van t Serengeti national park. Hier eten we onze meegebrachte lunch op. Het eerste dier wat we tegen kwamen was de Serval, een prachtige katachtige met een gele vacht met zwarte stipjes. Later lag er een enorme troep leeuwen onder een boom lekker te luieren. Door de migratie zien we erg veel zebra's en gnoe's. Zij volgen de regenbuien op zoek naar water en vers gras. Er lagen verderop 2 jonge cheetah's, waarschijnlijk jonge mannetjes. Als ze volwassen zijn leven ze alleen. Later kwamen we een groepje hyena's tegen die op een rots lagen. Later op de middag zien we boomklimmende leeuwen. Een van de groep lag in de boom naar een punt te kijken. Anderen van de troep lagen nog in t gras. Ze hadden buffels op t oog om er een aan te vallen. Maar buffels laten zich niet zo snel pakken en zetten zelf de aanval in. De leeuwen dropen al gauw af. Een van hen klom direct ook de boom in. Achter de buffels naderde ook nog een groep olifanten. Er zijn ook heel kleine antilope soorten, o.a. de dyker en de dikdik. Grappige diertjes. En we hebben als klap op de vuurpijl ons eerste luipaard gezien! Na een vermoeiende dag komen we in onze eerste echte tent lodge aan. We zitten aan de rand van t tentenkamp en kunnen de gnoe's  zien lopen op minder dan 100  meter. We krijgen de sleutel van t hangslot van de tent. Met aan de sleutelhanger een fluitje. Dit fluitje moeten we gebruiken als we s'avonds willen gaan eten, of als er onraad is. Als je fluit komt er een bewaker van t kamp met en pijl en boog of een karabijn om je op te halen en naar het restaurant te brengen. Als je klaar bent met eten brengen zij je ook weer terug. Onderweg naar t restaurant zagen we een prachtige kameleon op een struik zitten!

Thea

Wat spannend!