han-yvonne-tanzania.reismee.nl

Bosjesmannen

01-10-2017
Op naar de een na laatste lodge. We rijden naar een gebied waar nog orginele bosjesmannen en vrouwen wonen. ( de Hadzabe stam)We mogen kijken hoe deze mensen leven volgens hun oude tradities. Ze jagen met pijl en boog, maken vuur met een hard houten stokje en een zacht houten plankje waar ze een rondje uitsnijden om het stokje in rond te draaien. Ze hebben heel snel een smeulend kooltje dat uit het plankje valt. Ze roken een pijp die van een soort rots is gemaakt. Het schijnt dat ze veel marihuana roken. We lopen van de mannen naar de vrouwen die verderop bezig zijn met sieraden maken. Zij zorgen voor de kinderen, graven wortels op en halen water. Uit veel planten worden medicijnen gehaald en t gif voor de pijlen waar ze grote dieren mee schieten. Wij als groep mochten allemaal proberen met een pijl en boog te schieten. Han en ik brachten t er best goed vanaf. Erg leuk om een keer te doen! De bosjesmensen deden nog een dansje en wij hebben nog wat leuke souvenirs gekocht. Daarna gingen we terug naar de auto. Onderweg lieten de vrouwen nog zien hoe ze wortels uitgraven en mochten we dit proeven. Er zit veel vocht in. T was een leuke ochtend. We rijden hierna naar de volgende lodge waar we een warme lunch krijgen. Best lekker in plaats van een meegebrachte lunchbox. Spaghetti bolognese op z'n Tanzaniaans. Nu lekker even uitrusten bij onze tent. We slaan de optionele wandeling door een uienveld en de zonsondergang maar over. De gamedrive ging niet door, omdat het meer helemaal opgedroogd is en er dus geen dieren zijn. Morgen gaan we naar onze laatste slaapplaats in Arusha, waar we 2 dagen zijn. Heerlijk uitrusten voor we woensdagavond weer naar Nederland vliegen.

Linda

Jullie zullen wel moe zyn van deze prachtige vakantie. Nu lekker 2 dagen rusten. Gaat snel zo n vakantie he?

Diny

Wat lekker om jullie reis op deze manier mee te mogen maken

Thea

Bosjesmannen, grappig!

andre en Fam

Yvonne en Han

schitterende verhalen prachtige foto,s wat een reis